lördag 21 april 2012

Hoffeträff Almnäs/Södertälje

Idag var det ingen sömnig lördag, uppe nästan lika tidigt som tuppen, (läs 6:30) vi skulle kolla om vädret tillät oss att åka mot Almnäs/Södertälje för en hoffeträff som Hoffe Östra LO:t hade anordnat med Lena, Marina & Evalotta i spetsen. Boss, Dimma & jag anlände till Almnäs strax före nio och blev mottagna av goa Lena & Marina med nybryggt kaffe, frallor mm. Mums, visst... jag hade ätit frulle hemma... men fanken skall man vara ute o jobba med hundar hela dagen behöver man lite extra i magen :0) Vartefter alla deltagare dök upp fick alla berätta vad dom helst ville göra under dagen och majoriteten av deltagarna ville ha/lägga spår. Så vi började med att lägga allas spår och medans spåren fick lägga sig så körde vi lite uppletande i ruta som Carin, Linn, Nova & Ariel så snällt hjäpte oss att valla av. Tyvärr måste jag erkänna att jag inte har koll på alla hundar och förare från dagens träff och därför kommer jag inte kommentera alla bilder i bloggen, men vill ni så får ni gärna maila mig och berätta vem som är vem och jag kan lägga till namn efteråt. (mail: n_carlborg@hotmail.com) eller lämna en kommentar här i bloggen.

Här följer lite bilder från dagen:

Boss fick två föremål i uppletande rutan idag, här kommer han in med den första. Inga problem... rakt in och tillbaka med knuten

Boss

Matte & Boss kampar som belöning.

Matte & Boss

Här fick matte gå in och hjälpa till i uppletande rutan då Boss hade svårt att söka vidare på de 2:a föremålet.

med lite hjälp från matte så fixade gammel mannen detta.

Köttbulle det e gött säger Boss.

Linn "framtidens hundförare", här spanar hon in hundryggan och ser ut att planera nästa steg. Coolt att se när hon är ute på promenad med två hoffisar och då  själv vill  helst hålla i både Ariel & Novas koppel under prommisen :0) Helt enkelt en cool liten brutta.


















Här överlåter jag Dimma till Lena för att gå lägga ut hennes nya knut i uppletande rutan... men fröken får juh tag på den innan :0)

Här kommer Dimma i full färd tillbaka, och som ni ser så hejar jag på fröken...

Dimma

Dimma

Dimma

Dimma


Dimma

Nova i uppletande ruta.

Nova i uppletande ruta.

Min o Dimmas spårstart idag. Snacka om snårigt...  men jag hade juh sagt att det var ok, bara hålla sig lugn och låta hunden jobba på.

Jag trasslar ur linan medans Dimma fortsätter och spårar.

Här stöter Dimma på en asfalterad väg mitt i spåret och funderar...

det löser det genom att matte ställer sig vid kanten av asfalten och hon får lösa resten vilket leder till att hon spårar vidare.

Dimma jobbar på, går inte rätt på i vinkeln utan går en bit upp men för att sedan återvända rätt in i spårkärnan

Dimma jobbar på

Första belöningen sen spår start. Kan vara ca 100m sedan start & en vinkel. (Vi hade Carin som åskådare bakom oss och fick rådet att lägga första belöningen långt tidigare, ca 25 m från start för att förstärka Dimmas spårande). Tack Carin, ska försöka komma ihåg att säga till den som lägger våra spår att detta är viktigt.

Spår slut, matte o Dimma väldigt nöjda med tanke på spårets svårighetsgrad.

Evalotta på väg ut på sitt spår.



















Denice med sin hoffatik.

Dunder  & Stina

Lars, Dunder & Stina

Dunder
Dunder i uppletande rutan.

Dunder

Dunder

Dunder

Dunder

Dunder

Dunder

Dunder

Dunder

Dunder

Dunder

Dunder

Dunder

Dunder

Dunder

Dunder

Dunder




Marina skall visa hur rallylydnad fungerar och därefter testar dagens deltagare...












Här tränas det sitt och ligg



och FF




Stort tack till alla er som var med och förgyllde våran dag  och hoppas vi ses snart igen
 / Nina

4 kommentarer:

  1. Vilka fina bilder du har tagit från en toppendag.
    kram Evalotta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Evalotta! Det var verkligen en lyckad dag :0)

      Radera
  2. Jättefina bilder! Mina blev långifrån lika bra. Vi hade en jättebra dag med fina hundar med tryck i och duktiga mattar och hussar!
    kram från oss
    Marina

    SvaraRadera
  3. Tack Marina, ni fixade en underbar träff och det var roligt att träffa dig igen efter så många år :0)

    SvaraRadera