torsdag 12 april 2012

Lydnad & Skogsarbete

Lydnaden
Idag har vi tillbringat 2 timmar på lydnads plan med Lotta och övriga träningsgruppen. Försökte traggla att Dimma skall följa med rumpan ifall jag förflyttar mig i fot position, sedan körde vi inkallning vilket fungerade bra, hon har bra fart från start, nu skall vi bara jobba med att få henne i position vid min fot vid inkallningen. Fick en hel del tips av Lotta som vi skall träna på under helgen. Sedan pratade vi en hel del om att länka alla moment och hur vi skulle träna på det. Blev inga bilder på dagens lydnads träning, skall försöka be någon fotografera nästa gång :0)

Skogsarbete
Direkt efter mötte vi upp Annika och dogsen som redan hade förpreppat spår.
Molly var ut först i spåret.

Molly skall ut i spåret.



Gäsp :0)

Molly jobbar sakta med säkert framåt.

Matte... jag har hittat en pinne här...

Belöning och sedan vidare, fotografen ville inte följa med hela spåret men fröken plockade alla pinnar i spåret :0)

Här kommer Molly skuttande mot mig för att berätta att hon fixade allt...




Sen var det Dimmas tur att spåra. Hon jobbade väldigt sakta idag, sedan hade jag själv gett Annika direktiv om att spåret skulle vara totalt ca 300m med vinkel och 2 burkar med köttbullar och kamp i slutet. Jag trodde att Annika hade lagt en skarp vinkel vilket hon inte hade... utan en böj så vi blev lite förvirrade i skogen, (borde så klart lita på hunden) hittade några riktigt skumma & läbbiga baggar i skogen gjorde vi också men så hittade Dimma tillbaka till spåret och hittade kampen.






Efter Dimma fick Cilla komma ut, vad fantastiskt det är att se en rutinerad hund som spårar, här pratar vi inte om en eller två vinklar eller ett antal meter utan säkert 50 vinklar och nästan 1km spår. Cilla hittade nyckelring, nyckel band, petflaska med köttbullar, spår pinnar mm i spåret. Helt fantastiskt och vilken fart, jag hann inte med i spåret utan genade tillbaka till bilarna när jag tappade bort dom i skogen :0)


Cilla & Annika







Tant Alice fick inget spår utan fick springa och leta efter dummys i skogen :0) Inga problem tyckte tanten. Kändes nästan som hon låtsades att hon inte hittade alla för att få vara kvar i skogen :0)


Matte försvinner iväg med 3 dummy's

Alice spanar in matte.


Alice kommer tillbaka med den första..

sedan den andra...

och tillslut den tredje... Snyggt jobbat av en gammal tant :0)

Sedan fick Dimma testa...






kul att fröken har lärt sig att bära in fångsten hela vägen in :0)

Molly tyckte att det inte var några problem att hitta dummyn men sen var det inte lika roligt att komma in med den.



Cilla spanar in matte...

nemas problemas... tyckte Cilla...



Denna bild får bli dagens sista.
Tack för en riktigt skön dag i skogen!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar